Zo houdt u het gebit van uw huisdier gezond

Eén op de drie honden en katten heeft last van gebitsproblemen. Gebitsproblemen kunnen erg vervelend en pijnlijk zijn voor uw huisdier. Goede gebitsverzorging is daarom erg belangrijk.

Gebitsproblemen

Gebitsproblemen beginnen meestal met tandplak. Dit is een mengsel speeksel, voedselresten en bacteriën dat aan de tanden blijft kleven. Tandplak is gemakkelijk weg te poetsen. Wanneer tandplak mineraliseert, verandert het in tandsteen. Tandsteen duwt tegen het tandvlees aan en hierdoor raakt het tandvlees geïrriteerd. Wanneer het tandvlees gaat ontsteken, trekt het terug. Hierdoor komen de tandhalzen en wortels bloot te liggen. De tanden gaan loszitten en de ontsteking breidt zich uit. De ontsteking kan zover gaan dat het in de bloedsomloop komt en zich zo verspreidt richting de organen. Het is daarom erg belangrijk om gebitsproblemen te voorkomen en vroegtijdig te behandelen.

Symptomen

Wanneer uw dier last heeft van zijn gebit, kunt u dat aan een aantal symptomen merken:

• Stinkende adem;
  • Aan één kant kauwen;
  • Minder eten;
  • Rood tandvlees;
  • Pijnlijke bek;
  • Bruin-gelige aanslag op de tanden;
  • Kwijlen.

Als u merkt dat uw dier last heeft van veel tandsteen, loszittende tanden en/of ontstoken tandvlees, dan raden wij u aan om eerst een gebitsbehandeling te laten doen bij uw dierenarts.

Oorzaak gebitsproblemen

Er zijn verschillende oorzaken van gebitsproblemen:

• Rasgevoeligheid (bij sommige rassen sluiten de tanden niet goed op elkaar aan. Hierdoor zijn zij gevoeliger voor tandplak);
  • Individuele gevoeligheid (sommige dieren hebben eerder tandplak dan andere);
  • Leeftijd (oudere huisdieren hebben sneller en meer last van tandplak);
  • Voer (van natvoeding krijgen dieren eerder tandplak dan van brokken);
  • Andere lichamelijke problemen (bij bijvoorbeeld nierfalen ontwikkelen dieren sneller gebitsproblemen).

Gebitsproblemen voorkomen

Gelukkig zijn gebitsproblemen gemakkelijk te voorkomen. Goed kauwen/kluiven helpt om het gebit van uw dier gezond te houden. Het gebit van uw hond of kat poetsen helpt om tandplak te verwijderen. De klevende tandpasta van Dentisept hoeft u alleen maar in de mondholte aan te brengen. Zo hoeft u niet te poetsen. Wanneer uw dier erg moeilijk is met tandenpoetsen kunt u Teddy’s Pride geven. Dit hoeft u alleen dagelijks over het voer te strooien en uw dier krijgt schonere tanden en een frisse adem. Wanneer uw dier aanleg heeft voor tandplak kunt u hem speciale dieetvoeding geven. Deze voeding poetst het gebit schoon en voorkomt nieuwe tandplakvorming. Wanneer uw dier al een beetje tandsteen heeft, kunt u dit gemakkelijk wegschrapen met een tandsteenkrabber. Zo blijft uw dier gezond en houdt een frisse adem.